Welkom op mijn blog!

Daar is tie dan, mijn eerste blog. Het idee voor dit blog had ik al een tijdje, maar nu is hij dan eindelijk realiteit geworden. Het lijkt me erg leuk om te doen en er is maar één manier om daar achter te komen.

Dus welkom, op mijn blog: On your veggie way!

Mijn doel van dit blog is om vegetarische en veganistische recepten te delen, mensen te inspireren en mensen die af en toe een dagje geen vlees willen eten, te laten zien waar je kan beginnen en wat de mogelijkheden zijn van vegetarisch eten. Vaak beginnen mensen door het stukje vlees te vervangen voor een vegaburger en ik kan me heel goed voorstellen dat als je denkt dat dit de enige manier is, het moeilijk is om hiermee door te gaan. Gelukkig zijn er nog eindeloos veel andere mogelijkheden en je zult zien dat je er gaandeweg creatiever in wordt. Ik laat je natuurlijk wel graag zien welke vleesvervangers ik lekker vind.

Mijn weg naar vegetarisch eten

Ik ben al jaren vegetariër, ik denk dat het al zo’n 20 jaar geleden is dat ik besloot om geen vlees meer te eten. Dat ging niet van de ene op de andere dag, het is geleidelijk gegaan. Aangezien ik toen nog bij mijn ouders woonde en er toen voornamelijk Hollandse pot op het menu stond, bestaande uit aardappelen, vlees en groente, was het een logische stap om het stukje vlees te vervangen voor een (groente)burger óf een gekookt eitje. En toen der tijd was het aanbod van vleesvangers nog lang niet zo breed als nu.

Voor mij gold eigenlijk dat zodra ik ontdekte hoe ik iets voor vegetarisch kon vervangen, ik dat ook deed. Ik ging nep gehakt gebruiken voor in de lasagne, casave chips of emping in plaats van kroepoek, vegetarische saucijzenbroodjes voor de vlees variant, groentekroket voor een vleeskroket enz.

Een aantal jaren geleden ben ik me meer bewust geworden van biologische producten en ben ik die standaard gaan kopen voor honing, eieren, kaas, melk en yoghurt en het stukje vlees dat mijn man, Menno zo af en toe thuis nog at. Voor andere producten maak ik een keuze op basis van prijs/kwaliteit/beschikbaarheid.

Sinds 3,5 jaar geleden ben ik me dankzij een kookboek van Vegadutchie die ik voor mijn verjaardag kreeg, ook meer gaan interesseren voor veganistisch eten, zodoende staan er sindsdien steeds minder producten afkomstig van dieren bij ons in de koelkast. Melk en yoghurt hebben we vervangen voor de plantaardige varianten. Ik eet nog wel eieren en kaas, maar die koop ik dus wel biologisch en het bijkomende voordeel van biologische kaas is dat er meestal vegetarisch stremsel in zit. Als je je er eenmaal in gaat verdiepen kom je steeds meer dingen tegen waar iets in zit van dierlijke afkomst, zoals bijvoorbeeld in wijn. Dat heb ik echt nooit geweten, tot afgelopen jaar.

Er zijn genoeg redenen te bedenken om vegetarisch/veganistisch te eten of zelfs vegetariër/veganist te worden. Ik kan me wel vinden in bijna alle redenen om geen vlees en vis te eten, maar voor mij is het ook niet echt moeilijk geweest, want ik vond vlees vroeger helemaal niet lekker (behalve als het er niet op leek, zoals bij gehakt, een plakje worst of een kroket). Vegetarisch eten daarentegen vind ik heel erg lekker, mits natuurlijk goed klaargemaakt. Toen ik Menno 16 jaar geleden leerde kennen, ontdekte ik dankzij zijn Indo achtergrond, dat de Indonesische keuken veel vegetarische gerechten te bieden heeft. En zo kwam ik er steeds meer achter wat je als vegetariër nog meer kan eten, dan alleen aardappels, groente en een vegaburger.

Wat jouw redenen ook zijn om (af en toe) vegetarisch en/of veganistisch te eten, ik hoop dat je zult genieten van de recepten die ik post. Ik hoor het graag als je een recept zelf gemaakt hebt, hoe je die ervaren hebt en of jij nog dingen anders hebt gedaan, door iets weg te laten en/of toe te voegen, om het recept nog lekkerder te maken. Heb je nou een lekker recept, die ik geheid moet proberen, laat het me dan alsjeblieft weten en dan zal ik proberen om hem in een blog post te verwerken.

Mirella

Geef een reactie